محمد یعقوبی ۱۳۴۶
•نه فروردین ماه به دنیا آمدم.
۱۳۶۷
•وارد گروه تئاتر دانشگاه شدم.
۱۳۶۸
•اولین نمایشنامهی زندهگیم را نوشتم، نمایشنامهای به نام بازگشت.
•آذرماه. بازی در نمایش دوازده ماه نوشتهی ساموئل مارشاک و کارگردانی احمد مایل. یک ماه اجرا در تالار هنر
۱۳۷۰
•گروه تئاتر دانشگاه در سال ۱۳۶۹ از هم پاشید. مرکز هنرهای نمایشی دورهی یک سالهی آموزش تئاتر به سرپرستی زندهیاد استاد حمید سمندریان برگزار کرد. در این دوره کارگردانی، نمایشنامهنویسی و بازیگری آموزش داده میشد. من رشتهی بازیگری را انتخاب کردم به هوای اینکه بازیگری بعدها برای نمایشنامهنویسی به دردم خواهد خورد. آن زمان اعتقادی به کلاس آموزش نمایشنامهنویسی نداشتم. خیلی زود شروع کردم به کارگردانی باز هم به هوای اینکه بعدها برای نمایشنامهنویسی به درد خواهد خورد. در همین سال نمایشنامهای نوشتم به نام از دوستت دارم.
۱۳۷۱
•وارد کلاسهای خصوصی بازیگری زیر نظر زندهیاد استاد مهین اسکویی شدم. نمایشنامهی کوتاهی به نام پدر نوشتم.
۱۳۷۲
· تحصیلات دانشگاهی در رشتهی حقوق قضایی سرانجام به پایان رسید.
· دلم میخواست نمایشنامههایی بر اساس مکانهای دلخواهم بنویسم. نمایشنامهی صدای گربه را نوشتم که در پارک میگذرد. در همین سال نمایشنامهای هم نوشتم بهنام یک دقیقه سکوت . هیچ ربطی به نمایشنامهی دیگرم به همین نام ندارد که در سال ۱۳۷۸ نوشتهام. فقط نام نمایش و پایانی تقریبن مشابه دارد.
· در نمایش گالیله نوشتهی برتولت برشت به کارگردانی فرهاد مهندسپور بازی کردم.
· بهمنماه: اجرای خصوصی نمایش باغوحش شیشهای نوشتهی تنسی ویلیامز و ترجمهی حمید سمندریان، این نمایش در تالار هنر اجرا شد و چند تن از اعضای بسیج دانشگاه آزاد هنر که تماشاگر کار بودند با اعتراض به اجرای آن به عنوان یک کار غیرشرعی و چاپ اعتراض خود در روزنامهی سلام و… باعث تعطیلی تالار هنر و تغییر مدیر این تالار شدند.
۱۳۷۳
· به دلیل اجرای خصوصی باغوحش شیشهای دو ماه تحت تعقیب ادارهی مبارزه با مفاسد اجتماعی بودم و در خانهی خودم زندهگی نمیکردم. به علت روند غیرقانونی تعقیبم بدون هیچابلاغیه و… خودم را معرفی نکردم تا این که ابلاغیهی قانونی صادر شد و خود را معرفی کردم. به مجازات تعلیقی محکوم شدم.
· نگارش نمایشنامهی قرمز و دیگران که باز هم در پارک میگذرد.
· شهریورماه: به ناچار خودم را برای خدمت سربازی معرفی کردم.
۱۳۷۴
· نگارش نمایشنامهی دل سگ بر اساس رمانی به همین نام نوشتهی میخائیل بولگاکف.
· بههمراه عباس زندباف چند نمایشنامه ترجمه کردم: شب بهخیر مادر (نویسنده: مارشا نورمن)، اولیانا (دیوید ممت)، باغوحش شیشهای (تنسی ویلیامز)، روز مادر (جی. بی. پریستلی)، میخکهای سرخ (گلن هیوز )
· اسفندماه: انتخاب نمایشنامهی شب بهخیر مادر برای کارگردانی و آغاز تمرین بدون امید به اجرا. بازیگران: پانتهآ بهرام و ریما رامینفر
۱۳۷۵
· ارائهی نمایشنامهی شب بهخیر مادر برای صدور مجور اجرا و اعلام مردودی نمایشنامه به دلیل محتوای اثر که مخاطب را به خودکشی علاقهمند میکند!!! این نمایش را حداقل ۵۰ بار در زیرزمین خانهی پدری پانتهآ بهرام اجرای خصوصی کردیم خیلیها: حمید سمندریان، بهرام بیضایی، مهین اسکویی، احمد آقالو، رضا کیانیان و… در این زیرزمین اجرای ما را تماشا کردند و هیچکدام خودکشی نکردند!!!!
· شهریورماه: پایان خدمت سربازی.
· اسفندماه: نگارش نمایشنامهی زمستان ۶۶
۱۳۷۶
· مرداد و شهریورماه: سرانجام توانستیم نمایش شب بهخیر مادر را مرداد و شهریور ماه در تئاتر شهر اجرا کنیم که اولین حضور رسمی من به عنوان کارگردان در تئاتر کشور بود.
· بهمنماه: اجرای نمایش زمستان ۶۶ در جشنوارهی تئاتر. برندهی جایزهی اول کارگردانی و جایزهی دوم نمایشنامهنویسی. نمایش برگزیدهی هیات داوران.
· اسفندماه: تشکیل گروه تئاتر امروز. این نام پیشنهادی من بود که توسط اعضای گروه نمایش زمستان ۶۶ مورد استقبال قرار گرفت. از نام امروز خوشم میآمد و به خصلت ذاتی تئاتر اشاره داشت، تئاتری برای امروز، از جنس امروز و برای مردمان امروز. راستش آن روزها دلم میخواست انتشاراتی هم بهنام امروز تاسیس کنم و کتابهای جیبی البته کوچکتر از این جیبیهای معمول چاپ کنم که هر کدام حاوی یک قصهی زیبای جهان باشد. اولین داستان کوتاهی هم که در سر داشتم چاپ کنم نوشتهی آلبرتو موراویا بود: آه! زنها! زنها! این داستان را به خاطر نامش میخواستم اولین کتاب باشد. اسم قابل توجهای است. در ضمن قصهی بدی هم نیست، بخوانید.
۱۳۷۷
· تیرماه: نگارش نمایشنامهی رقص کاغذپارهها
· بهمنماه: اجرای نمایش رقص کاغذپارهها در جشنوارهی تئاتر، برندهی جایزهی دوم نمایشنامهنویسی و کارگردانی.
· اسفندماه: اجرای عمومی نمایش زمستان ۶۶ در تئاتر شهر، تالار کوچک، به مدت یک ماه.
· پانزده اسفند: دریافت جایزهی بِهترین کارگردانی از کانون ملی منتقدان برای کارگردانی نمایش رقص کاغذپارهها.
· چاپ نمایشنامهی زمستان ۶۶، انتشارات قصیده، به هزینهی خودم.
۱۳۷۸
· آبانماه: اجرای عمومی نمایش رقص کاغذپارهها به مدت یک ماه در تئاتر شهر، سالن سایه.
· تیرماه: نگارش نمایشنامهی یک دقیقه سکوت.
· بهمنماه: کارگردانی نمایش پس تا فردا نوشتهی ریما رامینفر. برندهی جایزهی سوم کارگردانی در جشنوارهی تئاتر.
۱۳۷۹
· مرداد و شهریورماه: اجرای عمومی نمایشهای پس تا فردا و دل سگ به مدت یک ماه در تئاتر شهر، سالن چهار سو،
· آبانماه: سفر به ایتالیا برای اجرای نمایش پس تا فردا در هفتهی هنر ایران
· شش بهمنماه: کارگردانی نمایش یک دقیقه سکوت. برندهی جایزهی سوم کارگردانی در جشنوارهی تئاتر.
· چهارده بهمنماه: ازدواج با آیدا کیخایی
۱۳۸۰
· خردادماه: جدایی از گروه تئاتر امروز.
· تمرین نمایشنامهی از تاریکی
· دیماه: اجرای عمومی نمایش یک دقیقه سکوت به مدت یک ماه در تئاتر شهر، سالن چهارسو.
· بهمنماه: نمایشنامهی از تاریکی در مرحلهی بازبینی توسط اعضای بازبینی جشنواره رد شد. خب، من پیش از این هر بار در جشنواره تئاتر برندهی جایزه شده بودم، همین کافی بود که ردشدن کارم خبر مهمی برای صفحهی تئاتر روزنامهها باشد. پوشش خبری خوب روزنامهها اعضای هیأت بازبینی را واداشت برای اولین بار دستکم در آن سالها برای دفاع از عملکرد خود جلسهای با مطبوعات بگذارند. آنان ادعا کردند هیچ کاری به علت مضمون رد نشده و کارهای رد شده ضعیفتر از کارهای پذیرفتهشده بود که البته دروغ میگفتند. تنها حرف راستی که دربارهی کارم خواندم حرف حسین پاکدل بود. حسین پاکدل یکی از اعضای بازبینی در مصاحبه با روزنامهی جوان گفت اجازه نمیدهد روی صحنهی تئاتر زنا را تبلیغ کنند. گرچه او نامی از من نبرده بود ولی بدون شک سخنش دربارهی کار من بود، چون از تاریکی دربارهی زنا و مجازات زنا بود. من قسمتی از نمایشنامه را دادم که در ماهنامهی هنرهای نمایشی چاپ شد.
۱۳۸۱
· دریافت جایزهی بِهترین کارگردانی از کانون ملی منتقدان تئاتر برای کارگردانی نمایش یک دقیقه سکوت.
تیرماه: بازنویسی نمایشنامهی قرمز و دیگران برای شرکت در جشنوارهی تئاتر. شباهت متن بازنویسیشده با آنچه که در سال ۱۳۷۳ نوشته بودم در حدود سه یا چهار صفحه است.
· بهمنماه: اجرای قرمز و دیگران در جشنوارهی تئاتر. همهی بازیگران بهخاطر بازی همآهنگ جایزهی مشترک گرفتند.
۱۳۸۱
· دریافت جایزهی بِهترین کارگردانی از کانون ملی منتقدان تئاتر برای کارگردانی نمایش یک دقیقه سکوت.
تیرماه: بازنویسی نمایشنامهی قرمز و دیگران برای شرکت در جشنوارهی تئاتر. شباهت متن بازنویسیشده با آنچه که در سال ۱۳۷۳ نوشته بودم در حدود سه یا چهار صفحه است.
· بهمنماه: اجرای قرمز و دیگران در جشنوارهی تئاتر. همهی بازیگران بهخاطر بازی همآهنگ جایزهی مشترک گرفتند.
۱۳۸۲
· خردادماه: اجرای نمایشنامهخوانی از تاریکی در خانهی هنرمندان به تهیهکنندهگی موسسهی اندیشهسازان
· تیرماه: نگارش نمایشنامهی گلهای شمعدانی
· بهمنماه: اجرای نمایش گلهای شمعدانی در جشنوارهی تئاتر
· اسفندماه: اجرای عمومی نمایش قرمز و دیگران در سالن قشقایی، تئاتر شهر
· اجرای نمایشنامهخوانی با خشم به یادآر نوشتهی جان آزبرن در خانهی هنرمندان به تهیهکنندهگی موسسهی اندیشهسازان
۱۳۸۳
· فروردینماه: ادامهی اجرای قرمز و دیگران در سالن قشقایی تتاتر شهر.
· تیرماه: نگارش نمایشنامهی تنها راه ممکن
· شهریورماه: ساخت فیلم کوتاه قرمز و دیگران
· آبانماه: تشکیل گروه تئاتر «این روزها».
· دیماه: اجرای عمومی نمایش گلهای شمعدانی
· بهمنماه: اجرای نمایش تنها راه ممکن در جشنوارهی تئاتر
۱۳۸۴
· اردیبهشتماه: دریافت نشان خانهی تئاتر از کانون کارگردانان
· خردادماه: چاپ نمایشنامهی رقص کاغذپارهها، موسسهی اندیشهسازان
· تیرماه: چاپ نمایشنامهی دل سگ، و چاپ دوم زمستان ۶۶، موسسهی اندیشهسازان
· شهریورماه: اجرای عمومی نمایش تنها راه ممکن در سالن سایه، تئاتر شهر
· سیزده شهریور: دریافت جایزهی بِهترین نمایشنامه از کانون ملی منتقدان برای نگارش نمایشنامهی گلهای شمعدانی
· بهمنماه: کارگردانی تئاتر تلویزیونی زمستان ۶۶ برای شبکهی چهار
۱۳۸۵
· فروردینماه: نگارش نمایشنامهی ماه در آب
· اردیبهشتماه: پخش تئاتر تلویزیونی زمستان ۶۶ از شبکهی چهار· شهریورماه: اجرای عمومی نمایش ماه در آب در سالن سایه، تئاتر شهر
۱۳۸۶
· اردیبهشتماه: در جشنوارهی دانشجویی، بخشی با عنوان مسابقهی نمایشنامهخوانی: مروری بر آثار محمد یعقوبی گذاشته شد و پنج نمایشنامهی من توسط گروههای مختلف دانشجویی نمایشنامهخوانی شد. جالب است که دو گروه از تاریکی را نمایشنامهخوانی کردند.
· تیرماه: نمایشنامهی از تاریکی را برای اجرا به شورای نظارت تئاتر شهر دادم که شاید بعد از شش سال تصویب شود. به هر حال تا آن زمان یک بار توسط خودم و دوبار هم در جشنوارهی دانشجویی نمایشنامهخوانی شده و هیچ اتفاق ناجوری هم نیفتاده بود. ولی از تاریکی بار دیگر اجازهی اجرا نگرفت.
· مردادماه: پخش نمایش رادیویی روز دروغ از بیبیسی فارسی به کارگردانی مهرداد سیف
· دیماه: چاپ نمایشنامهی از تاریکی در فصلنامهی پایاب، شمارهی ۱۶
· بهمنماه: اجرای نمایش ماچیسمو در جشنوارهی تئاتر
۱۳۸۷
· خردادماه: کارگردانی تئاتر تلویزیونی «آدم خوابش میگیره» نوشتهی علی نصیریان برای شبکهی چهار
· خردادماه: کارگردانی تئاتر تلویزیونی دل سگ بر اساس رمانی از میخائیل بولگاکف برای شبکهی چهار
· چهارده تیرماه: پایان اجرای نمایش ماچیسمو، ۲۸ اجرا در سالن چهارسو، تئاتر شهر
· شهریورماه: نگارش نمایشنامهی خشکسالی و دروغ
· مهر و آبانماه: اجرای عمومی نمایش خداحافظ به کارگردانی آیدا کیخایی در تالار مولوی
· سی آذرماه و جهار دی نمایشنامهخوانی خیانت نوشتهی هارولد پینتر در خانهی هنرمندان. نقد چاپشده در روزنامهی جمهوری اسلامی را در این باره بخوانید: خیانت در هنر
· بیستوپنج دیماه. اجرای زمستان ۶۶ در برنامهی رادیو تئاتر به کارگردانی فریدون محرابی در خانهی هنرمندان
· شش بهمنماه. اجرای نمایش خشکسالی و دروغ در جشنوارهی تئاتر، سالن چهارسو
· چاپ نمایشنامهی تنها راه ممکن در فصلنامهی پایاب شمارهی نوزده. این تنها راه ممکن بود برای چاپ نمایشنامهام تنها راه ممکن و تن ندادن به ممیزی وزارت ارشاد که از من میخواست چند قطعه نمایشنامه را از متن حذف کنم. برای بیشتر دانستن در این باره نامهام را به نشر قطره بخوانید.
· اسفندماه: نگارش نمایشنامهی برلین.
۱۳۸۸
· نه خردادماه: اجرای نمایش برلین به کارگردانی سعید چنگیزیان در خانه هنرمندان، دو اجرا در یک روز
· اجرای نمایش خشکسالی و دروغ از بیست مردادماه تا سوم مهرماه، سی و شش اجرا در سالن چهارسو، تئاتر شهر
· نوزده مهرماه: سفر به آلمان برای اجرای نمایش خشکسالی و دروغ در مولهایم
· بیستودوم مهرماه برابر با چهارده اکتبر، اجرای نمایش خشکسالی و دروغ در مولهایم
· آبانماه: کارگردانی تئاتر تلویزیونی خانم سویج عجیب، نوشتهی جان پاتریک
· آبانماه: کارگردانی نمایشنامهخوانی از پشت شیشهها نوشتهی اکبر رادی در فرهنگسرای ارسباران.
· اسفندماه: اجرای نمایش یک دقیقه سکوت به کارگردانی آیدا کیخایی، سالن سمندریان، دانشگاه تهران
۱۳۸۹
· هفده اردیبهشتماه: اجرای نمایش یک دقیقه سکوت به کارگردانی آیدا کیخایی، جشنوارهی دانشگاهی
· اجرای عمومی نمایش یک دقیقه سکوت به کارگردانی آیدا کیخایی، از نوزده اردیبهشتماه در تالار مولوی
· اردیبهشتماه: چاپ و انتشار نمایشنامهی خشکسالی و دروغ، انتشارات افراز. پس از شش سال سرانجام یکی از نمایشنامههایم با کمترین سانسور (شگفتا! ۸ کلمه و نه چندین صفحه) اجازهی چاپ و انتشار گرفت، بیگمان به این دلیل که من جای هر واژهای که حدس میزدم سانسور شود مانند اجرا واژهی بیستوپنج را جایگزین کرده بودم. این هشت واژه را که از دستم در رفته بود کارمندان وظیفهشناس ادارهی کتاب شناسایی کرده و به من تذکر دادند تا اصلاح کنم. جالب این است که کارمندان وظیفهشناس در متن اصلاحیه پیشنهاد هم به من دادند. مثلن از من خواستند بهجای لاس میزنن بنویسم گپ میزنن یا بوس میفرستد را اصلاح کنم و بیگمان منظورشان این بود که واژی بوس قبیح است و جایش واژهای دیگر بنویسم و در این مورد خودشان هم هیچ پیشنهادی به ذهنشان نرسیده بود. البته آنان حقوق میگیرند که فقط بگویند چه ننویسم نه که چه
بنویسم. من جای همهی موردهای سانسوری هم واژهی بیستوپنج را نوشتم. پس لاس میزنن شد: بیستوپنج میزنن. بوس میفرستد شد: بیستوپنج میفرستد.
· اجرای نوشتن در تاریکی از نهم آبان تا دوم آذرماه، بیستویک روز در سالن چهارسو، تئاتر شهر
· چاپ نمایشنامههای تنها راه ممکن و یک دقیقه سکوت در کتابی به نام تنها یک، انتشارات افراز.
اجازهی چاپ یک دقیقه سکوت پس از دو بار ردشدن یک بار در دورهی دوم ریاستجمهوری خاتمی و یک بار هم در دورهی اول احمدینژاد فقط به این معناست که سانسور در کشور ما سیستم ندارد و سلیقهای است. سال پیش خشکسالی و دروغ پر از واژهی بیستوپنج بهجای واژههای از نظر سانسورچیان مسئلهدار چاپ شد اما برای چاپ تنها یک نپذیرفتند که بیستوپنج جایگزین واژههای ممنوع شود. تنها راه ممکن را هم قبلن دو سه سال پیش انتشارات قطره میخواست چاپ کند که برادران ساتوربهدست ادارهی کتاب چاپ آن را مشروط کردند به حذف چندین صفحه و من تن ندادم به چاپ. ولی اینبار که انتشارات افراز برای گرفتن مجوز فرستاد فقط حذف چند کلمه را خواسته بودند که تن دادم. البته که مجوزدادن برای چاپ این دو نمایشنامه هیچ مَرا امیدوار به خوبشدن وضعیت ادارهی ممیزی کتاب نکرده است.
۱۳۹۰
· شهریور و مهرماه: اجرای دوبارهی نمایشنامهی زمستان ۶۶، تئاتر شهر، سالن چهارسو. خبر اجرای دوبارهی زمستان ۶۶ واکنش بیخردانهی برخی تئاتریها را در پی داشت که وادارم کرد تا مدتی وقت بگذارم برای پاسخ به یاوههای این عده. برای دانستن ماجرا یادداشتم را در این باره بخوانید. ولی استقبال بیمانند تماشاگران از روز نخست تا پایان اجرا بِهترین پاسخ به مخالفان بازاجرای زمستان ۶۶ بود. زمستان ۶۶ پرتماشاگرترین تئاتر سالن چهارسو در تاریخ اجراهای پس از انقلاب شد. بیش از ده هزار تماشاگر در سی و هفت روز و شصت اجرا. هفتههای اول فقط روزهای آخر هفته دو بار اجرا میکردیم. دو سه هفتهی پایانی هر روز دو اجرا.
· آذر و دیماه: اجرای دوبارهی نمایش خشکسالی و دروغ. اینبار در سالن شمارهی یک ایرانشهر. سالن از شب اول پر از تماشاگر بود. هفتهی دوم درخواست کردیم که حاضریم چهارشنبهها تا جمعهها روزانه دو بار اجرا کنیم. موافقت شد. درست اولین روزی که قرار بود دو اجرا کنیم خبر توقیف کارمان را شنیدیم. دشتگلی سرپرست بیتدبیر مرکز هنرهای نمایشی نامهی توقیف را به ایرانشهر فکس کرده بود. من شگفتزده از این ماجرا پیگیر شدم و راست یا دروغ میگفتند یکی دو تئاتری زیرآب ما را زدند. شاید هم ما قربانی جنگ پنهان شهرداری و وزارت ارشاد شده بودیم. روزی معلوم خواهد شد. من در این ارتباط نامهای به کانون کارگردانان نوشتم که اینجا میتوانید بخوانیدش. در این نامه تصویر دستنوشتهی سانسورچیها را هم خواهید دید . واقعن خواندنیست. این دستنوشته خیلی به کارم آمد. سرانجام بعد از یک هفته دوندهگی و یاری روزنامهها و خبرگزاریها توانستم دوباره اجازهی اجرا بگیرم ولی با وجود استقبال بیش از حد اجازه ندادند روزانه دو بار اجرا کنیم همانطور که در تئاتر شهر زمستان ۶۶ را روزانه دو بار اجرا میکردیم. اجازهی تمدید اجرا هم ندادند. روزهای پایانی اجرا تماشاگران صبح زود میآمدند صف میکشیدند تا شاید بتوانند بلیت بخرند ولی بیشتر بلیت کارمان هفتهی قبل پیشفروش میشد. مجوز اجرای ما تا پایان دیماه بود و بیش از آن اجرا ندادند. تماشاگران برگههایی امضا کردند و خواهان ادامهی اجرا شدند ولی بیفایده بود. بهانهی مدیران اجرای نمایش بعدی بود به کارگردانی آقای مسعود رایگان. من موافقت کتبی آقای رایگان را هم گرفتم که حاضر است دیرتر اجرا کند تا ما ادامه دهیم حتا حاضر است همزمان با هم اجرا کنیم. ما ساعت چهار بعد از ظهر و دو ساعت بعد خودشان. پاسخ مدیران همچنان نه بود. انگار نمیخواستند تئاتری که هیچ کمک دولتی دریافت نکرده بود روی پای خود بایستد.
· دوم بهمن ۱۳۹۰، (۲۲ ژانویه ۲۰۱۲)، اجرای نمایش «تنها راه ممکن» توسط گروه تئاتر «رها»، به کارگردانی «امیر صالحی»، نخستین تئاتر فارسیزبان در شهر کلگری، کانادا
· شش اسفندماه: دریافت جایزهی بِهترین نمایشنامه از پنجمین دورهی جایزهی ادبیات نمایشی، کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر ایران برای نگارش نمایشنامهی یک دقیقه سکوت.
· بیست و بیستویک اسفند، (۱۱ و ۱۲ مارچ ۲۰۱۲)، نمایشنامهخوانی «نوشتن در تاریکی» توسط گروه تئاتر «داروگ» به کارگردانی «بلا وارده»، کالیفرنیا، امریکا
۱۳۹۱
· بیست تا بیستودو فروردین، (۸ تا ۱۰ آپریل)، اجرای نمایش «رقص کاغذپارهها» توسط گروه تئاتر «حامی» به کارگردانی «حامد هوشیار» در شهر گوتنبرگ، سوئد
· بیستوهفت اردیبهشتماه(۱۶ ماه مِی): نمایشنامهخوانی «یک دقیقه سکوت» به زبان انگلیسی در سانفرانسیسکو، امریکا، ترجمه و کارگردانی ترنج یقیزاریان
· خردادماه: ترجمه، چاپ و انتشار نمایشنامههای «ماه در آب» و «خشکسالی و دروغ» در ترکیه، ترجمهی هومن بهمنی جلالی، انتشارات Mitos Boyut
· تیر و مردادماه: نگارش سیوسه درصد نیل سایمون بر اساس نمایشنامهی فصل دوم نوشتهی نیل سایمون و ترجمهی شهرام زرگر، به کارگردانی افسانه ماهیان، سالن استاد سمندریان، ایرانشهر
· هشتم مهرماه: دریافت جایزهی کارگردانی از انجمن منتقدان و نویسندهگان خانهی تئاتر برای اجرای نمایش “خشکسالی و دروغ”
· بیست آذر تا بهمنماه: کارگردانی نمایش “برهان” نوشتهی دیوید اوبورن، فرهنگسرای نیاوران
· بیستونه آذرماه برابر با اول مارچ ۲۰۱۲: نمایشنامهخوانی “یک دقیقه سکوت” به زبان فرانسه در بلژیک، بروکسل، مترجم: لیلین آنژو، کارگردان: Frédéric Dussenne
۱۳۹۲
· اجرای نمایش “خشکسالی و دروغ” در ترکیه، دانشگاه آنکارا، گروه انجمن تئاتر دانشگاه آنکارا، کارگردان: اوزان ایشیک، زمان اجرا: ۱۶و ۱۸ و ۲۰ آوریل
· اجرای نمایش “قرمز و دیگران” در امریکا (برکلی) به زبان فارسی، گروه تئاتر داروگ، کارگردان: بلا واردا
· سوم خرداد تا بیستوشش تیرماه: کارگردانی مشترک با آیدا کیخایی: اجرای نمایش “مرد بالشی” نوشتهی مارتین مکدونا، ترجمهی زهرا جواهری، تماشاخانهی ایرانشهر
· بیستوسوم مرداد تا هشتم شهریورماه: ادامهی اجرای نمایش “مرد بالشی” در فرهنگسرای ارسباران نوشتهی مارتین مکدونا
· مردادماه:اجرای نمایش برلین به شیوهی تئاتر شورایی، به کارگردانی آریان رضایی در سالن استاد ذولفقاری در دومین جشنواره تئاتر شهر اجرا (کار برگزیدهی جشنواره)
· دوم شهریورماه: دریافت جایزهی بهترین نمایش سال برای اجرای “خشکسالی و دروغ” از کانون ملی منتقدان
· پنج آبانماه برابر با ۲۷ اکتبر : اجرای نمایش “خشکسالی و دروغ” در واشنگتن، کارگردان: فرید بزرگمهر
· چهارم آذرماه برابر با ۲۴ نوامبر : اجرای نمایشنامهخوانی “یک دقیقه سکوت” در کانادا، دانشگاه تورنتو
· یکشنبه بیستم بهمنماه برابر با ۹ فِوریه : اجرای نمایشنامهخوانی “یک دقیقه سکوت” در کانادا، دانشگاه تورنتو
· ده اسفندماه برابر با اول مارچ ۲۰۱۴: نمایشنامهخوانی “یک دقیقه سکوت” به زبان فرانسه در بلژیک، بروکسل، مترجم: لیلین آنژو، کارگردان: Philippe Beheydt
۱۳۹۳
· هفتم و هشتم اردیبهشتماه: اجرای نمایش “خشکسالی و دروغ” در ترکیه، جشنوارهی تئاتر آدانا، نخستین تئاتر ایرانی در جشنوارهی آدانا
· بیستم فروردین تا پایان خرداد ماه: اجرای نمایش “خشکسالی و دروغ” در فرهنگسرای نیاوران با استقبال چشمگیر مردم روبهرو شد. سومین بار بود که خشکسالی و دروغ را اجرا میکردیم. تعداد اجراهای این نمایش به بیش از صد و بیست اجرا رسیده است.
· بیستم اردیبهشتماه برابر با ده مای ماه ۲۰۱۴: نمایشنامهخوانی “یک دقیقه سکوت” به زبان فرانسه در کانادا، مونترآل، مترجم: لیلین آنژو، کارگردان مهدی گلیج
· بیست و دوم خرداد تا بیستوچهار تیرماه: اجرای نمایش “هیولاخوانی” در تئاتر شهر، سالن چهارسو .
· خردادماه: اجرای نمایش “خشکسالی و دروغ” به زبان کردی در کردستان عراق، مترجم: مریوان حلبچهای، کارگردان: محمد مصطفی
· هفده تیر تا پایان مرداد ماه: اجرای نمایش دل سگ، تماشاخانهی ایرانشهر، سالن استاد ناظرزاده.
· شش مهرماه برابر با ۲۸ سپتامبر: اجرای نمایش “یک دقیقه سکوت” در واشنگتن به زبان فارسی، کارگردان: شهره عاصمی
· آذرماه: چاپ و انتشار نمایشنامهی “رقص کاغذپارهها”، انتشارات افراز
· اسفندماه: اجرای خشکسالی و دروغ در کانادا ( ۲۸ فوریه: یک اجرا مونترال، ۸ مارچ: دو اجرا در ونکوور، ۱۳ مارچ: دو اجرا در تورنتو)
· اسفندماه: ۲۷ و ۲۸ فوریه و ششم تا هشتم مارچ، اجرای نمایش “یک دقیقه سکوت” در امریکا (برکلی) به زبان فارسی، ، گروه تئاتر داروگ، کارگردان: بلا وارده
۱۳۹۴
· چهارده تا شانزده ژوئن: اجرای نمایش “یک دقیقه سکوت” در پراگ، به کارگردانی آزاده محمدی
· خردادماه، فیلمنامهنویس، بازیگردان و مشاور کارگردان فیلم خشکسالی و دروغ
· شش نوامبر، سفر به پراگ برای تماشای جرای نمایش “یک دقیقه سکوت” به کارگردانی آزاده محمدی در جشنوارهی هنر خاورمیانه
· نه نوامبر، سخنرانی دربارهی تئاتر ایران در دانشگاه پراگ برای دانشجویان رشتهی مطالعات تئاتر، عنوان سخنرانی “تئاتر نافرمان، کارکرد تئاتر در ایران از گذشته تا کنون”
· بیست نوامبر همزمان با بیست و نه آبانماه: دریافت جایزهی سوم نمایشنامهنویسی از فستیوال فرینج تورنتو
· بیست و دوم نوامبر، نمایشنامهخوانی قرمز و دیگران به کارگردانی محمد عاقبتی در دالاس، تگزاس
· دیماه، ترجمه، چاپ و انتشار نمایشنامهی یک دقیقه سکوت به زبان ترکی استانبولی، ترجمهی هومن بهمنی جلالی، انتشارات میتوس بویوت
· فوریه اجرای نمایش برهان در تورنتو، سالن فیرویو، دو اجرا
. مارچ؛ اجرای نمایش برهان در مونترآل، یک اجرا
۱۳۹۵
· مرداد ماه: اجرای نمایش یک دقیقه سکوت به کارگردانی محمد یعقوبی در فستیوال سامرورکس، سالن تئاتر فکتوری، تورنتو، کانادا
·شهریورماه: هفده و هجده سپتامبر، برگزاری کارگاه ششروزهی تئاتر و نمایشنامهخوانی تنها راه ممکن پروژهی پایانی کارگاه ششروزهی تئاتر در دالاس، تگزاس
· سیویکم شهریورماه: اجرای نمایش مرد بالشی، کارگردانی مشترک آیدا کیخایی و محمد یعقوبی در سالن تئاتر فیرویو، تورنتو، کانادا
· مهرماه: اجرای نمایش مرد بالشی کارگردانی مشترک آیدا کیخایی و محمد یعقوبی در فستوال مکدونا، شهر پرم، روسیه
· مهرماه: اجرای مرد بالشی کارگردانی مشترک آیدا کیخایی و محمد یعقوبی در سالن تئاتر باران (سیزده شب)، تهران
· آبان و اذرماه: اجرای نمایش ماه در آب به کارگردانی محمد یعقوبی در سالن تئاتر باران (چهل و هفت شب)، تهران
· دیماه: اجرای نمایش تنها راه ممکن در سالن تئاتر باران به کارگردانی محمد یعقوبی (هشت شب)، پروژهی پایانی کارگاه تئاتر محمد یعقوبی به نام سیودو حرف برای اجرا
· بهمنماه: ادامهی اجرای نمایش تنها راه ممکن در سالن سایهی تئاتر شهر (ده شب)، پروژهی پایانی کارگاه سیودو حرف برای اجرا
· هفت اسفندماه (همزمان با بیستوپنج فوریه ۲۰۱۷ ): نمایشنامهخوانی یک دقیقه سکوت به زبان فرانسه در تئاتر ملی سالزبورگ
· سیزده و چهارده اسفندماه: اجرای نمایش خشکسالی و دروغ در سیدنی (استرالیا) به کارگردانی علی شادکامی
۱۳۹۶
· فروردین و اردیبهشت ماه: اجرای نمایش برلین به کارگردانی آریان رضایی، تهران، تئاتر شهر
· سیزده مرداد ماه: اجرای نمایش هیولاخوانی نوشتهی نغمه ثمینی در تورنتو به کارگردانی محمد یعقوبی
· ده آذرماه. پایان نگارش نخستین نمایشنامه به زبان انگلیسی به نام: Persimmon
· بیستوپنج آذرماه. نکوداشت محمد یعقوبی و اهدای نشان عالی و لوح سپاس خانه تئاتر در مراسم هشتمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی به پاس آفرینش نمایشنامههای خلاقانه و تلاش برای توانگر ساختن ادبیات نمایشی ایران.
۱۳۹۷
· بیستوپنجم و بیستوششم و سیویکم تیرماه: اجرای نمایش تنها راه ممکن در تورنتو و کیچنر، کانادا، پروژهی پایانی کارگاه تئاتر سیودوحرف برای اجرا
· شهریورماه: نگارش سه نمایشنامهی کوتاه برای مجموعهی رقص کاغذپارهها به نامهای: او، نبض و هدیهی تولد.
· چهار مهرماه تا هفت آبان: اجرای دل سگ به کارگردانی آیلین کیخایی در تماشاخانهی مهرگان، تهران
· هفتم تا سیزدهم آبانماه: اجرای نمایش رقص کاغذپارهها به کارگردانی مشترک با آیدا کیخایی، تورنتو، سالن DanceMakers، استودیو ۳۱۳
·هفدهم تا بیستم آبان: اجرای یک دقیقه سکوت به کارگردانی Dr. Kelly Carolyn Gordon، دانشگاه کنکوردیا، آستین، تگزارس، امریکا.
·
۱۳۹۸
· فروردین (مارچ ۲۰۱۹): اجرای نمایشنامهی تنها راه ممکن به زبان انگلیسی در سالن Canadian Stage از بیستونه تا سیویک ماه مارچ، کانادا، تورنتو.
· دیماه (دوهم،دوازده و هجدم ژانویه ۲۰۲۰): اجرای نمایشنامهی زمستان شصتوشش به زبان انگلیسی در فستیوال Next Stage، کانادا، تورنتو.
۱۳۹۹
. بیست اسفندماه (ده مارچ ۲۰۲۱): دریافت جایزهی پن (کاهوتس تیاتر) برای نگارش اولین نمایشنامهی خود به زبان انگلیسی به نام Persimmon (خرمالو)
نمایشنامهها و اجراها
۱) شب بهخیر مادر (مترجم و کارگردان)، اجرا شده در تالار کوچک تئاتر شهر به مدت یک ماه، مردادماه۱۳۷۶
۲) زمستان ۶۶ (نویسنده و کارگردان)، برندهی جایزهی اول کارگردانی و جایزهی دوم نمایشنامهنویسی در جشنوارهی تئاتر سال ۱۳۷۶، اجرای عمومی به مدت یک ماه در تالار کوچک، تئاتر شهر، اسفندماه ۱۳۷۷، اجرای عمومیِ دوباره به مدت سی و هفت روز در سالن چهارسو، تئاتر شهر، شهریور و مهرماه ۱۳۹۰
۳) رقص کاغذپارهها (نویسنده و کارگردان)، برندهی جایزهی دوم نمایشنامهنویسی و کارگردانی در جشنوارهی تئاتر سال ۱۳۷۷، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن سایه، تئاتر شهر، آذرماه ۱۳۷۸، برندهی جایزهی بهترین کارگردانی از کانون ملی منتقدان
۴) پس تا فردا (کارگردان)، نویسنده: ریما رامینفر، برندهی جایزهی سوم کارگردانی در جشنوارهی تئاتر سال ۱۳۷۸، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، مردادماه ۱۳۷۹
۵) دل سگ (نمایشنامهنویس و کارگردان)، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، مردادماه ۱۳۷۹
۶) یک دقیقه سکوت (نویسنده و کارگردان)، برندهی جایزهی سوم کارگردانی در جشنوارهی تئاتر سال ۱۳۷۹، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، دیماه ۱۳۸۰، برندهی جایزهی بهترین کارگردانی از کانون ملی منتقدان
۷) دل سگ (نمایشنامهی رادیویی، بر اساس رمانی از میخائیل بولگاکف)، برندهی جایزهی بهترین تنظیم رادیویی و اقتباس از رمان برای رادیو
۸) موزیک برای ماهیها (نمایشنامهی رادیویی، نویسنده و کارگردان)
۹) کنسول افتخاری (نمایشنامهی رادیویی بر اساس رمانی به همین نام از گراهام گرین)
۱۰) ابلوموف (نمایشنامهی رادیویی بر اساس رمانی از ایوان گنچارف)
۱۱) قرمز و دیگران (نویسنده و کارگردان)، برندهی دیپلم افتخار در جشنواره تئاتر سال ۱۳۸۱ بهخاطر اجرای هماهنگ همهی بازیگران نمایش، اجرای عمومی به مدت سی روز در سالن قشقایی، از اسفند ۱۳۸۲ تا اردیبهشت ۱۳۸۳
۱۲) قرمز و دیگران (فیلم کوتاه، فیلمنامهنویس و کارگردان)، شهریور ۱۳۸۳
۱۳) گلهای شمعدانی(نویسنده و کارگردان)، برندهی جایزهی بهترین نمایشنامه از کانون ملی منتقدان، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، دیماه ۱۳۸۳
۱۴) برادران کارامازوف (نمایشنامهی رادیویی بر اساس رمانی از فیودور داستایفسکی)
۱۵) تنها راه ممکن (نویسنده و کارگردان)، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن سایه، تئاتر شهر، شهریورماه ۱۳۸۴
۱۶) زمستان ۶۶ (نویسنده و کارگردان هنری)، تئاتر تلویزیونی، شبکهی چهار، بهمن ۱۳۸۴
۱۷) ماه در آب (نویسنده و کارگردان)، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن سایه، تئاتر شهر، شهریورماه ۱۳۸۵
۱۸) آدم خوابش میگیره (کارگردان هنری)، نوشتهی علی نصیریان، تئاتر تلویزیونی، شبکهی چهار، خرداد ۱۳۸۷
۱۹) دل سگ (نمایشنامهنویس و کارگردان هنری)، تئاتر تلویزیونی، بر اساس رمانی از میخائیل بولگاکف، شبکهی چهار، تیرماه ۱۳۸۷
۲۰) ماچیسمو (نمایشنامهنویس و کارگردان)، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، خرداد و تیرماه ۱۳۸۷
۲۱) خشکسالی و دروغ (نمایشنامهنویس و کارگردان)، اجرای عمومی به مدت یک ماه در سالن چهارسو، تئاتر شهر، بیست مرداد تا سوم مهرماه ۱۳۸۸
۲۲) نوشتن در تاریکی (نمایشنامهنویس و کارگردان)، اجرای عمومی به مدت بیستویک روز در سالن چهارسو، تئاتر شهر، نه آبان تا دوم آذرماه ۱۳۸۹
۲۳) زمستان ۶۶ (نمایشنامهنویس و کارگردان)، شصت اجرا در سی و شش روز، سالن چهارسو، تئاتر شهر، شهریو م مهرماه ۱۳۹۰
۲۴) خشکسالی و دروغ (نمایشنامهنویس و کارگردان)، اجرای عمومی به مدت سی و شش روز، آذر و دیماه ۱۳۹۰، سالن شماره یک ایرانشهر
۲۵) سیوسه درصد نیل سایمون (بازنویسی نمایشنامهی فصل دوم از نیل سایمون)، کارگردان: افسانه ماهیان، اجرای عمومی به مدت سی روز، تیر و مردادماه ۱۳۹۱، تماشاخانهی ایرانشهر، سالن استاد سمندریان، ایرانشهر
۲۶) برهان(بازنویسی و کارگردانی)، اجرای عمومی به مدت پنجاه روز، بیست آذرماه تا بهمن ماه ۱۳۹۱، فرهنگسرای نیاوران
۲۷) مرد بالشی( کارگردانی مشترک با آیدا کیخایی)، اجرای عمومی به مدت چهل و پنج روز، سوم خردادماه تا بیستوشش تیرماه ۱۳۹۲، تماشاخانهی ایرانشهر، سالن دکتر ناظرزاده
۲۸) خشکسالی و دروغ (نمایشنامهنویس و کارگردان)، پنجاهوشش اجرا به مدت بیش از دو ماه از بیست فروردین تا سی خرداد ماه ۱۳۹۳، سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران
۲۹) هیولاخوانی (کارگردان) نوشتهی نغمه ثمینی، به مدت یک ماه از بیستودوم خرداد تا بیستوچهار تیرماه ۱۳۹۳، تئاتر شهر، سالن چهارسو
۳۰) دل سگ (نمایشنامهنویس و کارگردان)، اجرای عمومی از هفده تیرماه تا پایان مرداد ۱۳۹۳، تماشاخانهی ایرانشهر، سالن دکتر ناظرزاده
۳۱) خشکسالی و دروغ (فیلمنامهنویس، بازیگردان و مشاو رکارگردان)، ۱۳۹۴
۳۱) برهان (بازنویسی و کارگردانی)، تورنتو، دو اجرا، ۱۳۹۴
۳۲) یک دقیقه سکوت (نویسنده و کارگردان)، اجرا به زبان انگلیسی در فستیوال سامرورکس، فکتوری تیاتر، هفت روز، از ۶ آگوست تا چهاردهم)، تورنتو، کانادا
۳۳) مرد بالشی (کارگردانی مشترک با آیدا کیخایی)، دو اجرا در تورنتو سالن فیرویو، یک اجرا در فستیوال بینالمللی مکدونا، شهر پرم، روسیه و سیزده اجرا در سالن باران، تهران، ۱۳۹۵
۳۴) ماه در آب (نویسنده و کارگردان)، چهل و هفت شب اجرا در سالن تئاتر باران، تهران
۳۵) تنها راه ممکن (نویسنده و کارگردان)، هشت شب اجرا در سالن تئاتر باران و ده شب اجرا در سالن سایه تئاتر شهر، پروژهی پایانی کارگاه تئاتر سی دو دو حرف برای اجرا، تهران
۳۶) هیولاخوانی (کارگردان)، نویسنده: نغمه ثمینی، دو اجرا، تورنتو، ۱۳۹۶
۳۷) رقص کاغذپارهها (اجرا به زبان انگلیسی)، کارگردانی مشترک با آیدا کیخایی، هفت اجرا به زبان انگلیسی و سه اجرا به زبان فارسی با دو تیم بازیگران متفاوت، تورنتو، ۱۳۹۷
۳۸) تنها راه ممکن (اجرا به زبان انگلیسی)، نویسنده و کارگردان، اجرا در Canadian Stage، تورنتو، ۱۳۹۸.
۳۹) زمستان شصتوشش (اجرا به زبان انگلیسی)، نویسنده و کارگردان، اجرا در فستیوال نکستاستیج، فکتوری تیاتر، تورنتو، ۱۳۹۸
آموزشهای انجام شده توسط محمد یعقوبی
۱۳۸۰- آموزش بازیگری و کارگردانی در واحد فوق برنامه دانشگاه علم و صنعت
۱۳۸۱- آموزش بازیگری در آموزشگاه سینمای جوان
۱۳۸۲- آموزش بازیگری در آموزشگاه هفت هنر
۱۳۸۲- آموزش بازیگری و کارگردانی در فرهنگسرای بهمن
۱۳۸۴- آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه هفت هنر
۱۳۸۵- کارگاه دوروزه نمایشنامهنویسی در جشنوارهی منطقهای دانشگاهی، شیراز
۱۳۸۶- آموزش بازیگری و کارگردانی در شهرستان ورامین
۱۳۸۶- آموزش بازیگری و کارگردانی در فرهنگسرای بهمن
۱۳۸۷- کارگاه ششروزه کارگردانی و بازیگری در دانشگاه سوره به دعوت شورای دانشگاهیان کشور
۱۳۸۷- آموزش نمایشنامهنویسی در آموزشگاه استاد سمندریان
۱۳۸۷- آموزش کارگردانی در دانشگاه سوره
۱۳۸۸- آموزش نمایشنامهنویسی و کارگردانی در دانشگاه سوره
۱۳۸۸- آموزش بازیگری و کارگردانی در فرهنگسرای بهمن
۱۳۸۹- آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه استاد سمندریان
۱۳۸۹- آموزش بازیگری و کارگردانی در فرهنگسرای انقلاب
۱۳۹۰- آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه استاد سمندریان
۱۳۹۰-۹۱- نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسیِ دانشکدهی هنرهای زیبا
۱۳۹۰-۹۱- نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسی ارشد
۱۳۹۱- استاد راهنمای پروژهی عملی کارشناسی برای نگارش نمایشنامهی سرخِ سرخِ سرخ نوشتهی سپیده سامی، دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
۱۳۹۱- استاد راهنمای پروژهی نظری کارشناسی با عنوان بررسی سه نسل از بازیگران زن(سوسن تسلیمی، فاطمه معتمدآریا و پانتهآ بهرام)، نام دانشجو: فریبا مسلم، دانشکدهی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
۱۳۹۱- آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه استاد سمندریان
۱۳۹۱- نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسیِ دانشکدهی هنرهای زیبا
۱۳۹۱- نمایشنامهنویسی، دانشگاه تهران، دانشجویان کارشناسی ارشد
۱۳۹۲- بهار و تابستان، آموزش بازیگری و کارگردانی در آموزشگاه استاد سمندریان
۱۳۹۲- پاییز و زمستان- آموزش بازیگری، کارگردانی و نمایشنامهنویسی، تورنتو، کانادا، انجمن ایرانیان دانشگاه تورنتو
۱۳۹۳- زمستان – کارگاه بازیگری، تهران، میرداماد
۱۳۹۵. تابستان. کارگاه ششروزهی تئاتر در دالاس، تگزاس و نمایشنامهخوانی تنها راه ممکن
۱۳۹۵. پاییز و زمستان. کارگاه تئاتر (سیودوحرف برای اجرا) در موسسهی سینمایش، تهران
۱۳۹۶. کارگاه تئاتر (سی و دو حرف برای اجرا)، تورنتو
۱۳۹۷. کارگاه فیلمنامهنویسی و نمایشنامهنویسی (سی و دو حرف برای نوشتن) در تورنتو
۱۳۹۷. کارگاه تئاتر (اشکها و لبخندها) با همراهی آیدا کیخایی در تورنتو
۱۳۹۸. کارگاه فیلمنامهنویسی و نمایشنامهنویسی (سی و دو حرف برای نوشتن) در تورنتو
۱۳۹۸. کارگاه تئاتر (اشکها و لبخندها) با همراهی آیدا کیخایی در تورنتو
۱۳۹۹. کارگاه آنلاین بازیگری (اشکها و لبخندها) با همراهی آیدا کیخایی
۱۳۹۹. کارگاه آنلاین فیلمنامهنویسی و نمایشنامهنویسی (سی و دو حرف برای نوشتن)
۱۳۹۹. کارگاه آنلاین نمایشنامهخوانی (نمایشگردی) با همراهی آیدا کیخایی
داوریهای محمد یعقوبی
۱۳۸۱- داور جشنوارهی استانی همدان
۱۳۸۳- داور جشنوارهی استانی خوزستان
۱۳۸۳- داور جشن بازیگران خانهی تئاتر
۱۳۸۴- داور جشنوارهی استانی قزوین
۱۳۸۴- داور جشنوارهی استانی زنجان
۱۳۸۶- داور بخش نمایشنامهنویسی جشنوارهی تئاتر دانشگاهی
۱۳۸۶- داور جشنوارهی تئاتر منطقهی یک کشور، همدان
۱۳۸۶- داور جشنوارهی تئاتر دانشگاهی منطقهی مرکز و شمال غرب
۱۳۸۶- داور جشنوارهی تئاتر منطقهی ۲ کشور، شهر کرد
۱۳۸۶- داور بازخوانی نمایشنامههای بخش چشمانداز تئاتر فجر
۱۳۸۶- داور بخش تولید متون نمایشی تئاتر فجر
۱۳۸۶- داور جشنوارهی منطقهای دانشگاهی، تبریز
۱۳۸۶- داور بخش داستانهای کوتاه جایزهی بنیاد گلشیری
۱۳۸۷- داور بخش تولید متون نمایشی تئاتر فجر
۱۳۸۸- داور بخش صحنهای دوازدهمین دورهی تئاتر دانشگاهی
۱۳۹۱-داور جشنوارهی تئاتر شهر
جایزههای محمد یعقوبی
۱۳۹۹. دریافت جایزهی پن (کاهوتس تیاتر) برای نگارش اولین نمایشنامهی خود به زبان انگلیسی به نام Persimmon (خرمالو)
۱۳۹۶. دریافت نشان عالی و لوح سپاس خانه تئاتر در مراسم هشتمین دورهی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی به پاس آفرینش نمایشنامههای خلاقانه و تلاش برای توانگر ساختن ادبیات نمایشی ایران.
۱۳۹۴. جایزهی سوم نمایشنامهنویسی در بخش نمایشنامههای نو، فستیوال فرینج تورنتو، کانادا، برای نمایشنامهی یک دقیقه سکوت.
۱۳۹۲. جایزهی بهترین نمایش سال از کانون ملی منتقدان برای کارگردانی نمایشنامهی خشکسالی و دروغ.
۱۳۹۰. جایزهی اول نمایشنامهنویسی از پنجمین دورهی جایزهی ادبیات نمایشی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر برای نگارش نمایشنامهی یک دقیقه سکوت.
۱۳۸۹. جایزهی بهترین کارگردانی از کانون نویسندهگان و منتقدان تئاتر برای کارگردانی نمایش خشکسالی و دروغ.
۱۳۸۴. جایزهی اول نمایشنامهنویسی از کانون ملی منتقدان برای نگارش نمایشنامهی گلهای شمعدانی.
۱۳۸۱. جایزهی اول نمایشنامهی رادیویی و اقتباس از رمان برای رادیو برای نگارش نمایش دل سگ.
۱۳۸۰. جایزهی اول کارگردانی از کانون ملی منتقدان برای کارگردانی نمایش یک دقیقه سکوت.
۱۳۷۹. جایزهی سوم کارگردانی از جشنواره تئاتر فجر برای کارگردانی نمایشنامهی یک دقیقه سکوت.
۱۳۷۸. – جایزهی سوم کارگردانی از جشنواره تئاتر فجر برای کارگردانی نمایشنامهی پس تا فردا.
– جایزهی اول کارگردانی از کانون ملی منتقدان برای کارگردانی نمایش رقص کاغذپارهها.
۱۳۷۷. جایزهی دوم نمایشنامهنویسی و کارگردانی از جشنوارهی تئاتر فجر برای نگارش و کارگردانی نمایشنامهی رقص کاغذپارهها.
۱۳۷۶. جایزهی اول کارگردانی و جایزهی دوم نمایشنامهنویسی از جشنوارهی تئاتر فجر برای نگارش و کارگردانی نمایشنامهی زمستان شصتوشش.
فعالیتهای دیگر محمد یعقوبی
۱۳۷۹- هیئت موسس کانون کارگردانان خانهی تئاتر و عضو کمیتهی تدوین آییننامهی این کانون
۱۳۷۹- هیئت موسس کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر و عضو کمیتهی تدوین آییننامهی این کانون
۱۳۷۹- عضو هیئت مدیرهی خانهی تئاتر تا سال ۱۳۸۱
۱۳۷۹- عضو هیئت مدیرهی کانون کارگردانان خانهی تئاتر تا سال ۱۳۸۱
۱۳۸۲- عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال ۱۳۸۴
۱۳۸۴- عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال ۱۳۸۶
۱۳۸۵- کارگردان جشن کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر ایران
۱۳۸۶- عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال ۱۳۸۸
۱۳۸۸- عضو هیئت مدیرهی کانون نمایشنامهنویسان خانهی تئاتر تا سال ۱۳۹۰
۱۳۸۸- عضو هیئت مدیرهی خانهی تئاتر تا اردیبهشت ۱۳۹۱
۱۳۹۱- عضو هیئت مدیرهی خانهی تئاتر تا فروردین ۱۳۹۳
منبع https://mohammadyaghoubi.com/